
Trots långa perioder av missbruk och hemlöshet har Holgersson gång på gång gjort uppmärksammade återkomster till scenen och skivstudion. Han har fortsatt att bygga sin repertoar med starka låtar som burits av hans karaktäristiska röst och uppriktighet. På senare år har han samarbetat med sin son Dante Kinnunen och släppt flera hyllade album, bland annat skivtrilogin som avslutades med Nordic Noir (2016).
Holgerssons musik har alltid haft ett särskilt driv och en förmåga att beröra. Hans trogna publik har följt honom genom både uppgångar och ras, och hans livshistoria ger en ovanlig tyngd åt hans sånger – vittnesmål om kamp, kärlek och överlevnad. Ett exempel är hans personliga tolkning av Cornelis Vreeswijks ”Jag smakade på döden en dag”, ett brutalt ärligt uttryck för livets baksidor.
Toni Holgerssons kommande album ”Apotek Vintergatan” är en skiva som inte stressats fram, utan istället fått mogna till det som nu kan beskrivas som Toni Holgerssons mest intima och avskalade verk hittills.
”Den här plattan har pågått länge. Vi har spelat in den tre gånger.
Rösten är en bra temp på hur det står till, om man är där eller inte.
I juni 2024 var jag i Finland, ljudteknikern bad för mej i tungomål efter giget.
Jag är inte troende men känner igen en chans när jag ser den.
Blev kvar där i fem veckor, i ett litet hus på arrangörens tomt.
Omständigheter och tur.
När jag kom tillbaka kontaktade jag Halapi, vi spelade in låtarna som dom var skrivna.
Han och jag, två gitarrer. Tredje gången gillt. Livet pågår.
Även under de år dessa sånger skrevs.
Man lever därunder det som skymmer.
Ingen skillnad nere i den egentliga kärnan.
Bara lite mer sällan tittar man upp och får en skymt av den – Apotek Vintergatan.”
På scen:
Toni Holgersson – sång och gitarr
Lars Halapi – gitarr
Trots långa perioder av missbruk och hemlöshet har Holgersson gång på gång gjort uppmärksammade återkomster till scenen och skivstudion. Han har fortsatt att bygga sin repertoar med starka låtar som burits av hans karaktäristiska röst och uppriktighet. På senare år har han samarbetat med sin son Dante Kinnunen och släppt flera hyllade album, bland annat skivtrilogin som avslutades med Nordic Noir (2016).
Holgerssons musik har alltid haft ett särskilt driv och en förmåga att beröra. Hans trogna publik har följt honom genom både uppgångar och ras, och hans livshistoria ger en ovanlig tyngd åt hans sånger – vittnesmål om kamp, kärlek och överlevnad. Ett exempel är hans personliga tolkning av Cornelis Vreeswijks ”Jag smakade på döden en dag”, ett brutalt ärligt uttryck för livets baksidor.
Toni Holgerssons kommande album ”Apotek Vintergatan” är en skiva som inte stressats fram, utan istället fått mogna till det som nu kan beskrivas som Toni Holgerssons mest intima och avskalade verk hittills.
”Den här plattan har pågått länge. Vi har spelat in den tre gånger.
Rösten är en bra temp på hur det står till, om man är där eller inte.
I juni 2024 var jag i Finland, ljudteknikern bad för mej i tungomål efter giget.
Jag är inte troende men känner igen en chans när jag ser den.
Blev kvar där i fem veckor, i ett litet hus på arrangörens tomt.
Omständigheter och tur.
När jag kom tillbaka kontaktade jag Halapi, vi spelade in låtarna som dom var skrivna.
Han och jag, två gitarrer. Tredje gången gillt. Livet pågår.
Även under de år dessa sånger skrevs.
Man lever därunder det som skymmer.
Ingen skillnad nere i den egentliga kärnan.
Bara lite mer sällan tittar man upp och får en skymt av den – Apotek Vintergatan.”
På scen:
Toni Holgersson – sång och gitarr
Lars Halapi – gitarr