
Ale och Lena fann varandra som spelkamrater i mitten av 1980-talet i en gemensam kärlek till den äldre folkmusiken, men också i en lust att söka nya vägar för denna musik. De har spelat ihop i åtskilliga sammanhang där de tillsammans skapat musik baserad på, men inte begränsad av, den svenska folktraditionen (Frifot, Jul i Folkton, Enteli m fl.). Tillsammans och var för sig har de mottagit otaliga prestigefyllda priser och utmärkelser för hur de i decennier utvecklat och förnyat den nordiska folkmusiken; Kungliga medaljer, Regeringens Heders-Exportpris, Folk Alliance Lifetime Achievement Award, Stockholms stads hederspris och en plats i Swedish Music Hall of Fame, för att nämna några.
Ale och Lena är två av de mest framträdande rösterna på den svenska folkmusikscenen och som i nära femtio år odlat sina säregna uttryck. Med Nordan-projektet tar de sig an de gamla medeltida balladerna – en fascinerande gren av folktraditionen där musik och text innehåller många bottnar. Texternas historier blir berättelser om vår egen tid, som påminner om att människor i alla tider levt i samma känslovärld, med kärlek, sorg, glädje, trohet och andlighet. Hur man tar sig an livets stora frågor och mysterier har dock förändrats, inte minst relationen till det magiska och mystiska. Med Nordankväden går vi in i en hemlig sagovärld som rymmer både det storslagna och det lilla. Det är medeltida ballader, modus och melodier med hundratals år på nacken. Musiken är traditionell och nyskriven och framförs i långa sviter som rör sig i en akustisk klangvärld i möte med elektroniska uttryck, med bibehållen djup och känsla från den äldre folkmusiken.
Nordan-projektet kom till för 30 år sedan när det ikoniska albumet Nordan 1994 släpptes på initiativ av skivbolaget ECM- en stor succé med över 60.000 sålda skivor, Grammis-pris och flera utsålda konserthusturnéer som kom att öppna den svenska låtskatten för en internationell storpublik. Nordankväden är både en nystart och en förlängning på samma tema, denna gång i samarbete med producenten Hampus Norén (Sara Parkman, Shida Shahabi, Teodor Wolgers, Sofia HK m fl.) och skivbolagskollektivet Supertraditional, som likt Möller och Willemark etablerat sig som spännande nytänkare i sitt experimenterande med vad traditionsmusiken är och kan vara.
På scen:
Ale Möller – mandola, herdeflöjter, hackbräde, skalmeja, kohorn, kör
Lena Willemark – sång, fiol, viola
Dan Berglund – kontrabas
Anna Möller – fiol, viola d’amore, kör
Tina Quartey – slagverk
Johan Graden – harmonium, keyboard, piano, kör
Ale och Lena fann varandra som spelkamrater i mitten av 1980-talet i en gemensam kärlek till den äldre folkmusiken, men också i en lust att söka nya vägar för denna musik. De har spelat ihop i åtskilliga sammanhang där de tillsammans skapat musik baserad på, men inte begränsad av, den svenska folktraditionen (Frifot, Jul i Folkton, Enteli m fl.). Tillsammans och var för sig har de mottagit otaliga prestigefyllda priser och utmärkelser för hur de i decennier utvecklat och förnyat den nordiska folkmusiken; Kungliga medaljer, Regeringens Heders-Exportpris, Folk Alliance Lifetime Achievement Award, Stockholms stads hederspris och en plats i Swedish Music Hall of Fame, för att nämna några.
Ale och Lena är två av de mest framträdande rösterna på den svenska folkmusikscenen och som i nära femtio år odlat sina säregna uttryck. Med Nordan-projektet tar de sig an de gamla medeltida balladerna – en fascinerande gren av folktraditionen där musik och text innehåller många bottnar. Texternas historier blir berättelser om vår egen tid, som påminner om att människor i alla tider levt i samma känslovärld, med kärlek, sorg, glädje, trohet och andlighet. Hur man tar sig an livets stora frågor och mysterier har dock förändrats, inte minst relationen till det magiska och mystiska. Med Nordankväden går vi in i en hemlig sagovärld som rymmer både det storslagna och det lilla. Det är medeltida ballader, modus och melodier med hundratals år på nacken. Musiken är traditionell och nyskriven och framförs i långa sviter som rör sig i en akustisk klangvärld i möte med elektroniska uttryck, med bibehållen djup och känsla från den äldre folkmusiken.
Nordan-projektet kom till för 30 år sedan när det ikoniska albumet Nordan 1994 släpptes på initiativ av skivbolaget ECM- en stor succé med över 60.000 sålda skivor, Grammis-pris och flera utsålda konserthusturnéer som kom att öppna den svenska låtskatten för en internationell storpublik. Nordankväden är både en nystart och en förlängning på samma tema, denna gång i samarbete med producenten Hampus Norén (Sara Parkman, Shida Shahabi, Teodor Wolgers, Sofia HK m fl.) och skivbolagskollektivet Supertraditional, som likt Möller och Willemark etablerat sig som spännande nytänkare i sitt experimenterande med vad traditionsmusiken är och kan vara.
På scen:
Ale Möller – mandola, herdeflöjter, hackbräde, skalmeja, kohorn, kör
Lena Willemark – sång, fiol, viola
Dan Berglund – kontrabas
Anna Möller – fiol, viola d’amore, kör
Tina Quartey – slagverk
Johan Graden – harmonium, keyboard, piano, kör

Ale och Lena fann varandra som spelkamrater i mitten av 1980-talet i en gemensam kärlek till den äldre folkmusiken, men också i en lust att söka nya vägar för denna musik. De har spelat ihop i åtskilliga sammanhang där de tillsammans skapat musik baserad på, men inte begränsad av, den svenska folktraditionen (Frifot, Jul i Folkton, Enteli m fl.). Tillsammans och var för sig har de mottagit otaliga prestigefyllda priser och utmärkelser för hur de i decennier utvecklat och förnyat den nordiska folkmusiken; Kungliga medaljer, Regeringens Heders-Exportpris, Folk Alliance Lifetime Achievement Award, Stockholms stads hederspris och en plats i Swedish Music Hall of Fame, för att nämna några.
Ale och Lena är två av de mest framträdande rösterna på den svenska folkmusikscenen och som i nära femtio år odlat sina säregna uttryck. Med Nordan-projektet tar de sig an de gamla medeltida balladerna – en fascinerande gren av folktraditionen där musik och text innehåller många bottnar. Texternas historier blir berättelser om vår egen tid, som påminner om att människor i alla tider levt i samma känslovärld, med kärlek, sorg, glädje, trohet och andlighet. Hur man tar sig an livets stora frågor och mysterier har dock förändrats, inte minst relationen till det magiska och mystiska. Med Nordankväden går vi in i en hemlig sagovärld som rymmer både det storslagna och det lilla. Det är medeltida ballader, modus och melodier med hundratals år på nacken. Musiken är traditionell och nyskriven och framförs i långa sviter som rör sig i en akustisk klangvärld i möte med elektroniska uttryck, med bibehållen djup och känsla från den äldre folkmusiken.
Nordan-projektet kom till för 30 år sedan när det ikoniska albumet Nordan 1994 släpptes på initiativ av skivbolaget ECM- en stor succé med över 60.000 sålda skivor, Grammis-pris och flera utsålda konserthusturnéer som kom att öppna den svenska låtskatten för en internationell storpublik. Nordankväden är både en nystart och en förlängning på samma tema, denna gång i samarbete med producenten Hampus Norén (Sara Parkman, Shida Shahabi, Teodor Wolgers, Sofia HK m fl.) och skivbolagskollektivet Supertraditional, som likt Möller och Willemark etablerat sig som spännande nytänkare i sitt experimenterande med vad traditionsmusiken är och kan vara.
På scen:
Ale Möller – mandola, herdeflöjter, hackbräde, skalmeja, kohorn, kör
Lena Willemark – sång, fiol, viola
Dan Berglund – kontrabas
Anna Möller – fiol, viola d’amore, kör
Tina Quartey – slagverk
Johan Graden – harmonium, keyboard, piano, kör
Ale och Lena fann varandra som spelkamrater i mitten av 1980-talet i en gemensam kärlek till den äldre folkmusiken, men också i en lust att söka nya vägar för denna musik. De har spelat ihop i åtskilliga sammanhang där de tillsammans skapat musik baserad på, men inte begränsad av, den svenska folktraditionen (Frifot, Jul i Folkton, Enteli m fl.). Tillsammans och var för sig har de mottagit otaliga prestigefyllda priser och utmärkelser för hur de i decennier utvecklat och förnyat den nordiska folkmusiken; Kungliga medaljer, Regeringens Heders-Exportpris, Folk Alliance Lifetime Achievement Award, Stockholms stads hederspris och en plats i Swedish Music Hall of Fame, för att nämna några.
Ale och Lena är två av de mest framträdande rösterna på den svenska folkmusikscenen och som i nära femtio år odlat sina säregna uttryck. Med Nordan-projektet tar de sig an de gamla medeltida balladerna – en fascinerande gren av folktraditionen där musik och text innehåller många bottnar. Texternas historier blir berättelser om vår egen tid, som påminner om att människor i alla tider levt i samma känslovärld, med kärlek, sorg, glädje, trohet och andlighet. Hur man tar sig an livets stora frågor och mysterier har dock förändrats, inte minst relationen till det magiska och mystiska. Med Nordankväden går vi in i en hemlig sagovärld som rymmer både det storslagna och det lilla. Det är medeltida ballader, modus och melodier med hundratals år på nacken. Musiken är traditionell och nyskriven och framförs i långa sviter som rör sig i en akustisk klangvärld i möte med elektroniska uttryck, med bibehållen djup och känsla från den äldre folkmusiken.
Nordan-projektet kom till för 30 år sedan när det ikoniska albumet Nordan 1994 släpptes på initiativ av skivbolaget ECM- en stor succé med över 60.000 sålda skivor, Grammis-pris och flera utsålda konserthusturnéer som kom att öppna den svenska låtskatten för en internationell storpublik. Nordankväden är både en nystart och en förlängning på samma tema, denna gång i samarbete med producenten Hampus Norén (Sara Parkman, Shida Shahabi, Teodor Wolgers, Sofia HK m fl.) och skivbolagskollektivet Supertraditional, som likt Möller och Willemark etablerat sig som spännande nytänkare i sitt experimenterande med vad traditionsmusiken är och kan vara.
På scen:
Ale Möller – mandola, herdeflöjter, hackbräde, skalmeja, kohorn, kör
Lena Willemark – sång, fiol, viola
Dan Berglund – kontrabas
Anna Möller – fiol, viola d’amore, kör
Tina Quartey – slagverk
Johan Graden – harmonium, keyboard, piano, kör