
Från Recifes fattiga kvarter i nordöstra Brasilien till den internationella jazzscenen har Freitas arbetat sig fram med en oövervinnelig kraft och en tydlig vision. Med sina rötter i Pernambucos rika musiktraditioner som maracatu, frevo och baião skapar han en djupt rytmisk och percussiv form av jazz som både speglar och utmanar Brasiliens musikaliska arv.
“You can quite easily forget that the piano is a percussion instrument — but when you hear the playing of Amaro Freitas, it suddenly becomes very, very clear.” – Cerys Matthews (BBC Radio 6)
Efter genombrottet med Sangue Negro (2016) och uppföljaren Rasif (2018) befäste Freitas sin position som en av den nya generationens mest originella jazzartister. Hans hyllade album Sankofa (2021) tog lyssnaren på en andlig resa genom den svarta brasilianska historien med fokus på bortglömda berättelser och uråldriga filosofier.
Med det senaste albumet Y’Y (2024) fortsätter Freitas sin musikaliska och existentiella utforskning, denna gång med inspiration från Amazonas regnskogar och ursprungsbefolkningen Sateré Mawé. Albumet är en hyllning till naturen och ett kraftfullt rop på respekt och skydd för jordens ekologiska balans. Här möts det jordnära och det kosmiska, det lokala och det globala. Den afrobrasilianska traditionen flätas samman med den svarta avantgardescenen i London, New York, Kuba och Chicago där musiker som Shabaka Hutchings, Brandee Younger, Aniel Someillan, Jeff Parker och Hamid Drake medverkar.
Freitas kallar sitt perspektiv på brasiliansk musik för ”dekoloniserat”, en frigörelse från invanda strukturer och gränser till förmån för en musik där historia, identitet och natur möts i ett levande, pulserande flöde. Resultatet är ett uttryck lika djupt andligt som kompromisslöst samtida.
På scen:
Amaro Freitas – piano
Rodrigo Braz – trummor
Sidiel Vieira – kontrabas
Från Recifes fattiga kvarter i nordöstra Brasilien till den internationella jazzscenen har Freitas arbetat sig fram med en oövervinnelig kraft och en tydlig vision. Med sina rötter i Pernambucos rika musiktraditioner som maracatu, frevo och baião skapar han en djupt rytmisk och percussiv form av jazz som både speglar och utmanar Brasiliens musikaliska arv.
“You can quite easily forget that the piano is a percussion instrument — but when you hear the playing of Amaro Freitas, it suddenly becomes very, very clear.” – Cerys Matthews (BBC Radio 6)
Efter genombrottet med Sangue Negro (2016) och uppföljaren Rasif (2018) befäste Freitas sin position som en av den nya generationens mest originella jazzartister. Hans hyllade album Sankofa (2021) tog lyssnaren på en andlig resa genom den svarta brasilianska historien med fokus på bortglömda berättelser och uråldriga filosofier.
Med det senaste albumet Y’Y (2024) fortsätter Freitas sin musikaliska och existentiella utforskning, denna gång med inspiration från Amazonas regnskogar och ursprungsbefolkningen Sateré Mawé. Albumet är en hyllning till naturen och ett kraftfullt rop på respekt och skydd för jordens ekologiska balans. Här möts det jordnära och det kosmiska, det lokala och det globala. Den afrobrasilianska traditionen flätas samman med den svarta avantgardescenen i London, New York, Kuba och Chicago där musiker som Shabaka Hutchings, Brandee Younger, Aniel Someillan, Jeff Parker och Hamid Drake medverkar.
Freitas kallar sitt perspektiv på brasiliansk musik för ”dekoloniserat”, en frigörelse från invanda strukturer och gränser till förmån för en musik där historia, identitet och natur möts i ett levande, pulserande flöde. Resultatet är ett uttryck lika djupt andligt som kompromisslöst samtida.
På scen:
Amaro Freitas – piano
Rodrigo Braz – trummor
Sidiel Vieira – kontrabas

Från Recifes fattiga kvarter i nordöstra Brasilien till den internationella jazzscenen har Freitas arbetat sig fram med en oövervinnelig kraft och en tydlig vision. Med sina rötter i Pernambucos rika musiktraditioner som maracatu, frevo och baião skapar han en djupt rytmisk och percussiv form av jazz som både speglar och utmanar Brasiliens musikaliska arv.
“You can quite easily forget that the piano is a percussion instrument — but when you hear the playing of Amaro Freitas, it suddenly becomes very, very clear.” – Cerys Matthews (BBC Radio 6)
Efter genombrottet med Sangue Negro (2016) och uppföljaren Rasif (2018) befäste Freitas sin position som en av den nya generationens mest originella jazzartister. Hans hyllade album Sankofa (2021) tog lyssnaren på en andlig resa genom den svarta brasilianska historien med fokus på bortglömda berättelser och uråldriga filosofier.
Med det senaste albumet Y’Y (2024) fortsätter Freitas sin musikaliska och existentiella utforskning, denna gång med inspiration från Amazonas regnskogar och ursprungsbefolkningen Sateré Mawé. Albumet är en hyllning till naturen och ett kraftfullt rop på respekt och skydd för jordens ekologiska balans. Här möts det jordnära och det kosmiska, det lokala och det globala. Den afrobrasilianska traditionen flätas samman med den svarta avantgardescenen i London, New York, Kuba och Chicago där musiker som Shabaka Hutchings, Brandee Younger, Aniel Someillan, Jeff Parker och Hamid Drake medverkar.
Freitas kallar sitt perspektiv på brasiliansk musik för ”dekoloniserat”, en frigörelse från invanda strukturer och gränser till förmån för en musik där historia, identitet och natur möts i ett levande, pulserande flöde. Resultatet är ett uttryck lika djupt andligt som kompromisslöst samtida.
På scen:
Amaro Freitas – piano
Rodrigo Braz – trummor
Sidiel Vieira – kontrabas
Från Recifes fattiga kvarter i nordöstra Brasilien till den internationella jazzscenen har Freitas arbetat sig fram med en oövervinnelig kraft och en tydlig vision. Med sina rötter i Pernambucos rika musiktraditioner som maracatu, frevo och baião skapar han en djupt rytmisk och percussiv form av jazz som både speglar och utmanar Brasiliens musikaliska arv.
“You can quite easily forget that the piano is a percussion instrument — but when you hear the playing of Amaro Freitas, it suddenly becomes very, very clear.” – Cerys Matthews (BBC Radio 6)
Efter genombrottet med Sangue Negro (2016) och uppföljaren Rasif (2018) befäste Freitas sin position som en av den nya generationens mest originella jazzartister. Hans hyllade album Sankofa (2021) tog lyssnaren på en andlig resa genom den svarta brasilianska historien med fokus på bortglömda berättelser och uråldriga filosofier.
Med det senaste albumet Y’Y (2024) fortsätter Freitas sin musikaliska och existentiella utforskning, denna gång med inspiration från Amazonas regnskogar och ursprungsbefolkningen Sateré Mawé. Albumet är en hyllning till naturen och ett kraftfullt rop på respekt och skydd för jordens ekologiska balans. Här möts det jordnära och det kosmiska, det lokala och det globala. Den afrobrasilianska traditionen flätas samman med den svarta avantgardescenen i London, New York, Kuba och Chicago där musiker som Shabaka Hutchings, Brandee Younger, Aniel Someillan, Jeff Parker och Hamid Drake medverkar.
Freitas kallar sitt perspektiv på brasiliansk musik för ”dekoloniserat”, en frigörelse från invanda strukturer och gränser till förmån för en musik där historia, identitet och natur möts i ett levande, pulserande flöde. Resultatet är ett uttryck lika djupt andligt som kompromisslöst samtida.
På scen:
Amaro Freitas – piano
Rodrigo Braz – trummor
Sidiel Vieira – kontrabas